ToestelLease voor de iPhone?

april 8, 2013 0 Door Redactie

Sinds begin 2012 krijg je bij sommige providers geen ‘gratis’ toestel meer bij een abonnement. Het toestel dat bij het abonnement wordt verschaft krijgt de klant in bruikleen, het toestel blijft eigendom van de provider.

Wat is ToestelLease?
ToestelLease is het leasen of huren van een telefoon bij het abonnement in plaats van dat deze telefoon gekocht wordt door middel van maandelijkse betaling. Bij een normaal abonnement kunnen de kosten per maand hoog oplopen, het toestel moet immers worden afbetaald. Bij ToestelLease wordt er een maandelijks bedrag bovenop de belbundel betaald, als huur voor het toestel. Het is dus helder wat er iedere maand voor het toestel wordt betaald. Aan het eind van de contractperiode dient de consument het toestel terug te geven aan de provider. Het is echter mogelijk het toestel te behouden, het restbedrag van het toestel moet dan worden afbetaald. Bij een tweejarig abonnement zal dit ongeveer 35% van de nieuwwaarde bedragen, bij een eenjarig abonnement ongeveer 15%. Wanneer de telefoon wordt teruggegeven aan de provider met meer dan normale gebruik-schade, dan dient er een boete te worden betaald.

Wat zijn de voor- en nadelen van ToestelLease?
Het grote voordeel van ToestelLease is dat de maandkosten van het abonnement een stuk lager liggen dan bij een normaal abonnement. Het toestel hoeft niet te worden afbetaald, het blijft eigendom van de provider. De kosten die men per maand extra betaald zijn voor de huur van het toestel. Wanneer het abonnement afloopt kan er een meteen een gloednieuw toestel worden uitgekozen, het oude toestel dient te worden ingeleverd. Wie het toestel wil behouden kan tegen een bepaald bedrag het toestel overkopen. Een ander groot voordeel is de garantie bij ToestelLease, deze is een stuk beter dan anders. Wanneer er iets aan de hand is met het toestel komt er snel iemand om het toestel te repareren of om voor vervanging te zorgen.

Nadeel kan worden ondervonden in het feit dat het toestel eigendom van de provider blijft. Het toestel is aan het eind van de abonnementsduur niet ‘vrij’. Voor wie van plan was het toestel door te verkopen om zo op een nieuw abonnement te besparen, dient eerst zelf het toestel over te kopen. Een ander nadeel is dat wanneer de consument het toestel kwijt raakt, het toestel wordt gestolen of er zelf schade aan wordt gebracht, men zelf verantwoordelijk is. De reparatie komt voor eigen rekening of men dient zelf een nieuw toestel aan te schaffen. Wie niet wil betalen krijgt een boete en een eenvoudig toestel om het volledige contract mee uit te zitten.